Hoe ontwikkelen we een vanuit circulariteit ingestoken business model dat haalbaar en houdbaar is?

Bedrijven staan hedendaags voor een grote uitdaging; hoe maken we de transitie naar een circulaire economie. Deze omslag vraagt van bedrijven om een nieuwe bril op te zetten en vraagt om lef om ruimte te laten voor experimenteren binnen duidelijke grenzen. Hoe creëren we een nieuw houdbaar economisch systeem, met circulaire bedrijven die gezonde verdienmodellen hebben? Het is als sleutelen aan een rijdende trein: terwijl je met elkaar stap voor stap het systeem aanpast, moet je ondertussen zorgen dat je bestaande business ook blijft functioneren.

Het omdenken naar circulair ondernemen vraagt om re-design van het businessmodel: Wat is de werkelijke service die we bieden met de producten die we leveren? Hoe kunnen we daarmee de klantrelatie versterken en verlengen?

Door na te denken over circulaire oplossingen ontstaat er een nieuwe dynamiek en nieuwe inspiratie als basis voor creativiteit, initiatief en ondernemerschap. Samenwerking tussen leverancier en afnemer is nodig om de kennis daarvoor te delen. Ook de wederzijdse verantwoordelijkheden zullen veranderen, waardoor partnership ontstaat. De uitdaging zit hem vooral in de verandering van mentaliteit die daarvoor nodig is. De winnaars zijn innovatieve bedrijven die systeemdenken, toekomstgericht zijn, genetwerkt zijn, diversiteit omarmen en kunnen omgaan met onzekerheden.

Albron heeft een uitdaging om met haar concept The Green House commercieel invulling te geven aan de identiteit die Utrecht nastreeft: een volledig circulaire stad in 2050. Hoe doe je dat en vooral met wie?

In de docu-serie die we maken gaan we met het team mee opzoek naar inspirerende toekomstvisies en praktische voorbeelden welke nu al realiseerbaar zijn en straks worden toegepast binnen The Green House.

Welke transitie is er nodig, welke kansen liggen er en hoe pakt Albron dat aan? Welke dilemma͛’s komen zij tegen en welke oplossingen zijn er voor handen? Wat zijn best practices? Welke stappen weten zij te realiseren en welke (nog) niet? En wat kun je daarvan leren?

Laat je meenemen in het proces van omdenken en maak kennis met de The Green House; het levende voorbeeld van hoe je lef met realisme combineert.

Aflevering 1: The Green House, een circulair horecaconcept

Aflevering 2: De stekkerloze keuken

Aflevering 3: Pay per use

Aflevering 4: Sociaal het nieuwe normaal

Wordt vervolgd..

Het circulair paviljoen ‘The Green House’ is een ontwikkeling van Strukton, Ballast Nedam, Facilicom en Albron.

Meer weten over The Green House en meewerken aan het inhoudelijke programma? Neem dan gerust contact met mij op.

Corine Holtmaat
Tel: 06-24874890