Mijn verhaal: vitaliteit doorgeven

We zien vaak niet meer wat voor moois er allemaal is in de wereld; we verwonderen ons nog zo weinig en kijken zo vaak naar wat er niet goed is. Ik wil mensen graag bewust maken van de mogelijkheden en kansen en beweging creëren door ze te laten beleven en ervaren wat er allemaal wél is.

 

Met mijn programma’s en concepten wil ik mensen raken, zodat ze zich openen. Wanneer mensen zich openen, kan er weer beweging ontstaan. Alles gaat stromen, blokkades worden opgeheven en een natuurlijk proces van groei, ontwikkeling en loslaten kan dan plaatsvinden. Dat noem ik vitaliteit.

Ik hoop dat die levenskracht en energie zich verspreidt via mijn klanten naar hun medewerkers, naar hun klanten en verder… als een steen in een vijver, waarbij de kringen in het water zich steeds verder naar buiten toe verspreiden.

“Op naar vitale mensen, bedrijven en een vitale maatschappij.”

Ik realiseer me dat dit allemaal bij mezelf begint. Daarom ga ik als ik een vrije dag heb, de stad of de natuur in en zoek ik mensen op. Dat brengt me inspiratie; in dingen waar anderen aan voorbij lopen kan ik iets bijzonders zien. Mijn passie voor nieuwe technologie en innovatie brengt ook steeds weer nieuwe energie. Ik weet nog hoe enthousiast ik werd toen ik een paar jaar geleden op Koningsdag een Google cardboard (een virtual reality-bril) ontdekte. De dagen daarna maakte ik ook mijn collega’s enthousiast en inmiddels zijn er meerdere projecten voortgekomen uit die eerste ontmoeting met die kartonnen bril.

 

Innovatie
Innovatie is me met de paplepel ingegoten. Mijn opa was een polderpionier die in de Noordoostpolder grond drooglegde om uiteindelijk tulpen te gaan kweken. Mijn vader is plantenveredelaar waarbij hij continu vooruit moet blijven denken en ontwikkelen en daarbij de nieuwste technologie gebruikt. Vroeger was ik niet altijd even blij met mijn ‘boeren’-afkomst, maar inmiddels ben ik trots op mijn roots. Op het pionieren en innoveren, op het kansen zien en risico’s nemen. Dat zit ook in mijn bloed.

Leven vanuit mijn hart
Ondernemerschap zit ook in mij, hoewel ik ook altijd erg hechtte aan stabiliteit en veiligheid. Tot ik op een beurs stond en binnen een paar uur zoveel leuke gesprekken en ideeën had, dat ik dacht ‘dít is het moment om zelf voor het ondernemerschap te gaan’. Toch durfde ik niet. Mijn vader moedigde me aan en zelfs mensen van wie ik het niet verwacht had. Dwars door de angst heen om geen financiële zekerheid en geen collega’s meer te hebben, heb ik toen dezelfde dag toch de stap genomen.

“Het voelde als uit een vliegtuig springen terwijl je niet weet of je parachute opengaat.”

Ik ben er trots op dat ik deze keuze heb durven maken om het avontuur aan te gaan en buiten mijn comfortzone te stappen. En nog steeds. Ik durf vanuit mijn hart te leven, het houvast in mezelf te vinden en doe wat er op mijn pad komt.

Wereldwijs
Zo heb ik voor mijn vaders bedrijf in mijn eentje verschillende klanten in Amerika bezocht. Totaal op de bonnefooi en helemaal alleen maakte ik een roadtrip van de Oostkust naar de Westkust. Maar ook met een angst om Engels te spreken. Sinds een voorval in groep 7 probeerde ik Engels zoveel mogelijk te vermijden. Een tijdje in het buitenland studeren, een opleiding waar de voertaal Engels was? Ik deed het niet. Door naar Amerika te gaan, heb ik mijn angst overwonnen door te doen waar ik zo bang voor was. Inmiddels werk ik intensief samen met internationale klanten van over de hele wereld. Verder heb ik in die tijd geleerd om echt op mijn intuïtie te vertrouwen. Op reis door dat enorme land heb ik me verwonderd en ook een ander wereldbeeld gekregen. Zaken zijn niet zo zwart-wit als ze lijken; vaak zien we maar een fractie van het geheel. Je moet andere wegen inslaan om een ander deel van het geheel te zien.

 

 

Bereidheid open te staan
Het ondernemerschap en deze reis hebben me geleerd meer vanuit mijn eigenheid en gevoel te leven. Dat houdt mij vitaal. Zo werk ik ook met klanten. In het eerste gesprek komen vaak al allerlei inzichten naar boven – of niet. Als het niet zo is, is er geen chemie en dan weet ik dat ik het niet moet doen.

“Vanuit de vraag van de klant komen we samen tot de kern en daaruit ontstaat vervolgens het programma of concept.”

Er is geen goed of fout, alleen wat er op dat moment nodig is. Dat sluit aan bij de Ayurveda, waar ik me in verdiept heb. In de Ayurveda, letterlijk ‘de wetenschap van het leven’, wordt de nadruk gelegd op wat bij iemand past. Wat voedt diegene, in de meest brede zin van het woord? Zo stem ik mijn concepten en programma’s af op iedere individuele klant.

Dat vraagt ook iets van hen. Door mijn ideeën vraag ik hen impliciet bereid te zijn om open te staan en anders te kijken. Ik daag ze uit verder te kijken dan de bestaande ideeën en te zien wat er werkelijk speelt. Dan ontvouwen zich nieuwe inzichten en mogelijkheden voor de toekomst die er eerder niet waren. Dat brengt leven, vitaliteit.

Samen creëren
Vervolgens breng ik mensen bij elkaar die de klus kunnen klaren. Samen komen we van inspiratie tot implementatie. Voor mij is het belangrijk om een ideaal tastbaar te maken, het praktisch en commercieel vorm te geven. Dat geeft me een gevoel van vervulling.