Het is nog te vroeg voor exit-strategie maar we gaan wel langzaamaan naar de 1,5 meter-economie. Ik werd door het artikel van Myrian Ermes geprikkeld om eens tot een paar kansen te komen voor de horeca.

Hierbij 10 ideeën:

1. De draaiende sushibar

Terug van weggeweest, eten aan de lopende band. Het kan met sushi maar allerlei gerechtjes uit andere keukens lenen zich hier ook prima voor. De keuken haal je dus (deels) naar de gast, dit zorgt voor transparantie en beleving en daarnaast kun je met minder personeel de gasten bedienen.

2. Solo dining

We willen weer echt de waarde van ons eten ervaren. Hoe kan dat beter dan dineren met volle aandacht zonder afleiding  door tafelgasten, bediening, muziek of andere gasten.
100% focus op je eten en op jezelf. Een moment van verstilling en bezinning. Echt genieten van even een moment alleen en die heerlijke lunch of diner.

3. Solo experience

Marjon Moed had in 2019 al 2x een uitverkochte zaal met Tafeltje voor 1. Een totaal beleving van eten, tekst, spel en muziek. In 2050 is de helft van Nederland single dus dit concept is toekomstproof.
Een 1-persoonstafel dus in combinatie met een voorstelling, lezing of vergadering. Ook het NUT (Nieuw Utrechtse Toneel) toonde aan vaak op pop-up locaties alles aan te kunnen passen naar de omstandigheden. Bingo, quizzen, spelletjes anno nu, we doen deze periode weer aan van alles mee. We willen vermaak! Artiesten er is meer werk dan ooit voor jullie!

4. Digitaal bestellen en eten uit de automaat

Een van de problemen voor de corona-crisis was het vinden en behouden van (goed) Horecapersoneel. Gezien bediend eten er voorlopig niet echt in zit zoals we gewend waren, kunnen digitale tools een groot gedeelte overnemen.
Niet alleen bestellen en afrekenen wordt zo veel gemakkelijker en sneller maar ook de hygiëne blijft beter gewaarborgd. Zeker als je het weer zoals vroeger uit de automatiek kunt bestellen of het uit een hightech automaat haalt zoals Eatsa dat in San Francisco aanbiedt.

5. Zelfbediening is weer helemaal 2020

Alle full-service concepten moeten zich op dit moment even achter hun oren krabben. Counter service is weer helemaal in. Zelf je bestelling doen en ophalen aan de counter, direct afrekenen en daarna een plekje zoeken binnen of buiten. La Place maar ook retailers die foodservice willen bedrijven weten hoe dit werkt. Wordt dit de doorbraak voor de Retail in Foodservice?

6. Gepersonaliseerd eten

We zullen met minder capaciteit onze toko draaiende moeten houden. Dat betekent een nieuwe invulling van je tafelindeling (plattegrond) en een andere tafelbezetting. Misschien wel werken in shifts. Een uitgelezen kans dus om een ander aanbod te presenteren. Hoe kun je waarde toevoegen?
Wat te denken van DNA-diners, koken op maat of recepten op bijvoorbeeld persoonlijkheid.
Door het heel persoonlijk te maken en specifiek af te stemmen op je gasten voeg je waarde toe en kun je dus ook een ander bedrag vragen. Je eten wordt zo nog meer een dienst.

7. Immuunsysteem versterkende concepten

De 1,5 meter-economie kunnen we dan wel in zicht hebben, de komende jaren blijft dit coronavirus zeker in de winter nog in beeld. Hoe kun je je gasten helpen hun immuunsysteem te versterken?
Kijk in je assortiment of je bijvoorbeeld gember en kurkuma(geelwortel) kunt verwerken. Merken zoals Pukka en YogiTea spelen hier bijvoorbeeld al op in. Gebruik meer groene groentes, verse kruiden en specerijen en voeg kiemgroentes toe aan de gerechten. Soepjes en groentesappen als een tussendoortje? Zorg bij de R in de maand vooral voor warme gerechten om de spijsvertering optimaal te houden. Bied yoga en meditatie aan of bijvoorbeeld ontspannende stoelmassages. En als aanbieder van eten zou je ook na kunnen denken over een voedingscoach die jouw publiek kan adviseren. Goede extra diensten die zorgen voor een nieuw businessmodel en klantenbinding!

8. Vitamine drip bars

Voor de echte diehards kun je je extra vitamines innemen via een infuus. In Londen heb ik een dergelijk concept al gespot. Zeker in deze tijden een nieuwe mogelijkheid om mensen op een andere manier van hun extra voedingsstoffen te voorzien, direct in de bloedbaan. Vitamine C is nu officieel door het gezondheidsorgaan van China, ‘Shanghai Medical Association’, geadviseerd als behandeling van het COVID-19 (corona) virus. In het buitenland lopen diverse studies naar het toedienen van vitamine-C infusen bij behandeling van corona, maar bijvoorbeeld ook bij kanker wordt dit al ingezet. Ik zeg volop kansen, maar wel met echt vakkundige mensen.

9. Meer take-away

Wat we al jaren in Amerika en Londen zagen zijn take-away concepten. Mensen die in grote kantoren werkten en koffie, ontbijt en lunch daar haalden om buiten of op kantoor op te eten en drinken. Take-away is wel wat gegroeid in Nederland de afgelopen jaren maar nooit echt zo doorgebroken als dat we misschien wel hoopten. Deze periode geeft kansen om wel voor die doorbraak te zorgen. Mensen zullen straks anders gaan werken, vaker thuis zullen blijven werken en zij willen er dan juist ook even uit en zijn op zoek naar gemak.
Goede duurzame verpakkingsconcepten zijn daarvoor nodig. Gaan we daar oplossingen voor bedenken? Zodat we het lekker buiten in het park of op de stoep kunnen opeten. Of meenemen naar kantoor of huis. Nemen we onze koffiebeker en broodtrommel straks mee naar de Horeca om die te laten vullen of wint de broodtrommel van thuis het nog steeds?

10. BBQ restaurants

Eentje uit de oude doos. Hoe zorg je ervoor dat je 1,5 meter uit elkaar zit? Zet er een bbq tussen. Onze generatie vond het niks meer, ongezellig en niet intiem, maar als je het nieuw leven in blaast is het wel uitstekend geschikt voor de 1,5 meter-economie.
Zeker in de winter zit je er dan ook warmpjes bij en er gaat niks boven een bbq smaakje toch? Ook hierbij heb je weer minder personele inzet nodig omdat gasten grotendeels zelf hun eten bereiden.

Heb ik een beetje een vuurtje van inspiratie bij je kunnen aanwakkeren om ook mee te denken over kansen in de 1,5 meter-economie? Leuk als je je ideeën deelt. Ook prima als je ze voor jezelf wilt houden, maar ga er dan ook echt wat mee doen!

Een ding weet ik wel, niemand heeft het antwoord en alleen door de krachten te bundelen ontstaan er echt initiatieven die toekomstbestendig zijn.