Vandaag de dag en zeker ook in de komende jaren zijn jongeren niet alleen een mediakijker, ze zijn vooral ook mediamaker. Met de komst van internet zijn vele nieuwe verbindingen en kanalen ontstaan, echter deze nieuwe generatie ontdekt en creëert vooral ook zelf content en nieuwe levende platformen. Waar wij Social Media kanalen als Facebook, Instagram en Twitter meenemen in onze communicatiemix is deze generatie op heel andere plekken te vinden. WhatsApp? Nee hoor die gebruiken ze om hun ouders gerust te stellen dat ze wel op tijd thuiskomen. Deze nieuwe generatie is voortdurend verbonden met diverse interactieve online communities zoals Snapchat, Younow, Musical.ly en praat niet meer in woorden maar in beeld en creëren daarmee tegelijkertijd een eigen taal. ‘TV kijken’ (beeldconsumeren wellicht een beter woord) doen ze via YouTube, inmiddels is ook YouTube zo geavanceerd dat zij interessante video’s kunnen aanbieden welke passen bij het kijkgedrag van de gebruiker. Zo ontdekt deze 24/7 generatie constant ook nieuwe mediamakers, welke natuurlijk veelvuldig online en offline gedeeld worden met hun vrienden. Voor jongeren geldt online = offline.

De jeugd als decisionmaker
Als wij deze doelgroep, een potentiële klant nu en zeker in de toekomst, serieus willen nemen en onderdeel willen laten maken van een schare aan fans die we willen creëren is het van belang om hier op in te spelen.
Kijkend naar Center Parcs zijn toch nog altijd kinderen een belangrijke beslisser in het besluiten van waar dat we als gezin naar toe op vakantie gaan. Ouders bepalen de periode, het budget en soort vakantie en verder laten ze graag hun kinderen vertellen wat zij willen. Immers als ouders wil je niets liever dan dat jouw kinderen een leuke vakantie hebben, want als dat zo is dan pas hebben ouders ook vakantie.
Met dit in het achterhoofd is het dus ook van belang wat we aanbieden in communicatie aan deze doelgroep gedurende de gehele customer journey en hoe we ze dan bereiken. 

Tijd voor actie!?
Met deze inzichten als gegeven kunnen we 2 dingen doen. Afwachten totdat deze doelgroep zelf hun weg vind en andere bedrijven het wiel hebben uitgevonden, ofwel deze kans actief gaan benutten in cocreatie met een aantal jonge mediamakers. Zo’n nieuwe vorm van samenwerking tussen jongeren en professionals leidt er immers toe dat hetgeen je met elkaar tot stand brengt ook echt het bedrijf en merk ten goede komt.
Samen met Derk van den Berg van NOBS film & video ontwikkelen we samen met deze doelgroep voor hun aantrekkelijke content op hun geheel eigenwijze.